Prehrana Zdravje
Sladkor in njegove bolj zdrave alternative .
04. februar 2015
6
, ,
Sladkor in njegove bolj zdrave alternative

Sladkor je postal stalni spremljevalec v večini naših življenj. Nekateri ga dodajajo v čaj, kavo ali pa ga zaužijejo v industrijsko predelanih živilih in pijačah, kjer je dodano ogromno sladkorja. Zaradi vse večjega uživanja predelane hrane in s tem povezane debelosti, vse več ljudi posega po alternativah sladkorja. Pri nadomestkih je potrebno biti pazljiv saj so mnogi sintetični in za naše telo niso prav nič boljši od navadnega sladkorja. Izogibati se je potrebno sladilom ali inustrijskim pijačam, ki vsebujejo npr. aspartam ali kalijev acesulfam. 

Sladkor je povezan s številnimi zdravstvenimi težavami, ki se kažejo v debelosti, zobni gnilobi, povišanem pritisku itd. V 16. Stoletju so sladkor uživali le ljudje iz višjih slojev, danes pa ga uporablja večina ljudi. Američani v povprečju na dan porabijo 22 čajnih žličk na osebo, kar dvakrat presega priporočen dnevni vnos.

Kaj je sladkor?

Sladkor je ogljikov hidrat. Obstajajo različne vrste sladkorja, ki se začnejo z enostavnimi sladkorji –

MONOSAHARIDI:

Glukoza (Je naravno prisotnamolekula glukoze v rastlinah in sadju ter je stranski produkt fotosinteze. V našem telesu se lahko pretvori v energijo ali pa se skladišči v obliki glikogena, katerega zaloge se nahajajo zlati v jetrih in skeletnem mišičju. Naša telesa lahko proizvajajo glukozo iz maščobnih oblog, ko je to potrebno.)

Fruktoza in (Je sadni sladkor, ki se pojavlja v sadju, medu in nekateri zelenjavi ter je neverjetno sladek.)

Galaktoza (Je vrsta sladkorja, ki je manj sladka kot glukoza. Najdemo jo v mlečnih izdelkih, sladkorni pesi in smolah ter rastlinskih sluzeh. Sintetizira se tudi v telesu, kjer sestavlja del glikolipidov in glikoproteinov v nekaterih tkivih.).


Obstajajo tudi bolj kompleksne oblike –  DISAHARIDI:

MOLEKULA SAHAROZE

Saharoza (To je namizni beli sladkor, ki se uporablja v vsakodnevni prehrani in prehrambeni industriji. Pridobljena je iz sladkorne pese in sladkornega trsa. Povzroča hiter dvig sladkorja v krvi, kar vodi k debelosti).

Maltoza in (Je sladni sladkor, ki se nahaja v koreninah, gomoljih, medu in izvlečkih slada. Uporablja se kot sladilo, vendar je bistveno manj sladek od saharoze.)

Laktoza (Je mlečni sladkor, ki se nahaja v mleku in mlečnih izdelkih.).

Zdaj poznamo nekaj ključnih vrst sladkorja, vendar od kod sladkor dejansko prihaja? Ponavadi je sladkor rezultat procesiranja dveh vrst rastlin: sladkorne pese ali sladkornega trsa. Ti rastlini sta procesirani in rafinirani tako, da s časoma dobimo beli sladkor, kateri nima popolnoma nobene hranilne vrednosti , je le čisti rafiniran sladkor.

 

Kaj se dogaja v našem telesu, ko uživamo sladkor?

Sladkor se v telesu lahko pretvori v energijo ali pa v maščobo. Odvisno je tudi od vaše genetske predispozicije. Nekateri so bolj nagnjeni k shranjevanju sladkorja v maščobnih oblogah, nekateri pa ga pretvorijo v energijo. Na žalost se pri večini primerov pretvori v maščobne obloge in nekaj malega v energijo.

Torej, ko imamo sladkor v našem telsu in krvnem obtoku ga trebušna slinavka zazna in sprosti se hormon inzulin, ki se ukvarja z vsem viškom zaužitega sladkorja. Njegova osnovna naloga je skladiščenje energijskih viškov v telesu. Glavni dražljaj za njegovo izločanje je povečana količina glukoze v krvi. Inzulin ima kratek razpolovni čas, zato s padcem glukoze hitro pade tudi njegova koncentracija v krvi.

 

Nekaj zdravih alternativ sladkorju

Kokosov sladkorYaconLukuma

Sladkor kokosove palme je kristalno sladilo, bogato s hranljivimi snovmi in nizkim GI , ki ima okus in se topi skoraj tako kot sladkor, a je popolnoma naraven in nerafiniran. Pridobivajo ga iz cvetov, ki rastejo visoko na kokosovih palmah, katere nato odprejo in poberejo njihov tekoči nektar. Ta nektar je nato posušen na zraku, da kristalizira v sladkor, ki je po naravi rjave barve in bogat s številnimi ključnimi vitamini, minerali in fitohranili, vključno z nikljem, cinkom, železom in vitamini.

Lukuma v prahu je naravno sladilo, pripravljeno iz perujskega sadja lucuma. Vsebuje vrsto hranil, vključno z vitamini, minerali in vlakninami in je okusen dodatek k mlečnim napitkom, smoothijem in beljakovinskim napitkom ter je idealen nadomestek sladkorja v sladicah. Je zdravo sadno sladilo, ki daje jedem sladek okus, vendar ima zelo nizko vsebnost sladkorjev.

Yacon sirup je nizko glikemično sladilo. Je prijazna alternativa sladilu za diabetike in tiste posameznike, ki želijo zmanjšati količino zaužitega sladkorja. Uporabite ga kot katerikoli drug sladek sirup, da poživite pečene dobrote, smoothie napitke, sladice, omake in prelive. Yacon je južnoameriški gomolj, ki po izgledu nekoliko spominja na krompir, po okusu pa bolj na jabolko. Njegovi koristni učinki in prijeten okus so že tisoče let znani perujskim kulturam.

Agavin sirup je naravno sladilo podobno medu, ki se uporablja za sladkanje hrane in pijače. Je idealna alternativa sladkorju in ima veliko lastnosti, ki koristijo našemu zdravju. Komercialni sladkor je predelano sladilo, ki nima nobene hranilne vrednosti, razen kalorij. Za razliko od tega ima agavin sirup veliko hranil in nizek glikemični indeks.

About author

Ana

There are 6 comments

  • Pego pravi:

    Hvala za ta članek, da se malo podučimo kaj pravzaprav je sladkor.

    • Ana Kurnik pravi:

      Pego, z veseljem pišem o stvareh, ki vas zanimajo in moj namen je, da se iz njih tudi kaj naučite. Če ima kdo željo, o kateri temi naj pišem ali pa kakšno vprašanje mi lahko piše na info@zdravakura.si

  • Majcy pravi:

    Od nutrisslima kupujem lukumo v prahu pa jo namest sladkorja dam v presne tortice k jih delam doma

  • Bojan pravi:

    Jaz uporabljam agavin sirup namesto belega sladkorja povsod in je res super.

  • Bizo pravi:

    Kdo je ta kura??

  • Dragica pravi:

    Jaz imam diabetes pa uporabljam kokosov sladkor. Mi ga je osebna zdravnica svetovala ker ima nizki glikemični indeks.

  • Dodaj odgovor

    Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

    Lahko uporabite te oznake HTML in atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Povezane vsebine

    / You may check this items as well

    liver

    Poskrbite za zdravje jeter.

    Jetra so naša največja žleza, ki tehta približ...

    Preberi več
    jointpain

    Naravno nad bolečine v sklepih.

    Sladkor je postal stalni spremljevalec v večini n...

    Preberi več
    chia

    Zakaj uživati Chia semena?

    Sladkor je postal stalni spremljevalec v večini n...

    Preberi več

    Avtorji

    Zasnova, oblikovanje in tehnična izvedba:
    Eksit oglaševalska agencija d.o.o.
    www.eksit.si

    Eksit oglaševalska agencija d.o.o.

    Pravno obvestilo

    Avtorske pravice na spletnem mestu www.zdravakura.si so v lasti podjetja Adria Avista d.o.o. in se v nobenem primeru ne smejo prepisovati, kopirati ali kako drugače razmnoževati v komercialne namene.

    Vsebina spletnega mesta www.zdravakura.si je zgolj informativne narave. Adria Avista d.o.o. pridržuje pravico do nenajavljenih sprememb. Za morebitne napake se opravičujemo. Uporaba spletnega mesta je na lastno odgovornost. Adria Avista d.o.o. ne odgovarja za morebitno škodo, ki bi nastala pri uporabi spletnega mesta (velja tudi za vsebine izven domene zdravakura.si), prav tako tudi ne nosi nikakršne odgovornosti glede nemotenega delovanja.